måndag 3 oktober 2016

Summering vecka 39

Jahopp, då hade ännu en vecka bara sprungit förbi. Trodde inte att jag skulle vara så sliten efter Lidingöloppet, men det var jag tydligen. Tänkte jag skulle ha en hyfsat lugn vecka men nu när jag ska summera så blev det inte riktigt så. Jag har svårt för att hålla igen och ta det lugnt. Min största utmaning när det gäller träning.

Fick ihop 4 st styrkepass (2 st 3D träning, blandat styrka/flås, 1 bål och 1 instruerat corepass), 1 litet löppass där jag insåg att jag var sliten, mitt första simpass någonsin, ett pass hinderbaneträning och 3 mil landsvägscykling. Just ja, ett instruerat styrkepass också där jag mest körde rörlighet. Så totalt sett så kanske det inte blev en så lugn vecka. Grymt roliga pass den här veckan iallafall! Kul att träna ihop med andra och spännande med 3D träning som jag för tillfället snöat in lite på. Känns bra i kroppen.

Benen är iallafall sjukt slitna så nu har jag gett dem två vilodagar, bara lite promenad. Från idag hade jag tänkt köra igång med lite mer strukturerad grundträning som jag planerat ska sträcka sig 12 veckor framöver. Fokus på att stärka upp svaga länkar, förbättra uthållighet/kondition och förbereda kroppen för den tuffare träning som väntar. Första målet på klassikern är öppet spår i slutet av februari, så just nu ligger extra fokus på att få igång den skidåkarkropp som jag just nu inte har. Löpning/cykling är tänkt att få ge nåt pass per vecka åt rullskidor/skierg, men det kommer inte att plockas bort helt.
Har märkt att det är väldigt mycket svårare att göra en träningsplanering åt sig själv än åt någon annan. Mycket att ta hänsyn till när man har ett fullspäckat liv i övrigt.
Jag tror att jag har en bra grundplan just nu iallafall, sen gäller det bara att våga ändra och justera längs vägen. Som en lärare sa till mig i våras "en bra tränare planerar, en dålig tränare följer planeringen".
Börjar därför med att justera planeringen redan första dagen ;) Ska springa ett OCR lopp på lördag så de slitna benen får en extra vilodag.

Så här såg vecka 39:

8 timmar 32 minuter av träning
9 träningspass
38,2 kilometer registrerade

Enda jag skulle ha ändrat är att jag skulle tagit det lite mer lugnt för att ha piggare ben den här veckan. Men, men, man lär så länge man lever :) Nu kickar vi igång träningsvecka 40!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar