tisdag 27 september 2016

Första passet i bassäng

Så, då var det dags att ta tag i mitt största hinder inför klassikern och Ironman. Simningen. Usch vilken ångest. Men jag har gett mig den på att jag ska lära mig crawla, så är det bara. Insåg ganska direkt att jag aldrig kommer klara det utan experthjälp. Jag är verkligen ingen vattentjej, inte någonstans.
Sagt och gjort, jag började googla efter crawlkurser. Hittade ingen med platser kvar nu under hösten så det alternativ som jag hittade var att ta privatlektioner med simtränare. Så så fick det bli.

Idag var det dags för 40 min simträning. Baddräkten (som använts en gång), min nyinköpta badmössa och ett par glasögon packade jag ner i väskan och begav mig till badhuset. Toknervös, som vanligt när jag ska göra något jag inte riktigt behärskar. Det här är verkligen way out of my comfortzone, med vad tusan, man måste ju utmana sig lite också :)
Fick börja med att bara gå igenom lite vad jag vill ha ut av mina lektioner och berätta lite om min bakgrund kring vatten. Det gick väldigt fort, jag duschar ju inte ens med vattnet på huvudet om jag inte måste. Gillar inte vatten helt enkelt.
Sen fick jag kliva ner i vattnet och börja med att simma 50 m bröstsim. Jag skojar inte, jag var slut när jag kom tillbaka. Kom på mig själv med att tänka "vad har jag gett mig in på nu då". Vi gick över till att öva på att ligga rätt i vattnet, att ha huvudet under ytan, våga titta nedåt och att vara avslappnad i kroppen. Det var faktiskt riktigt roligt! Jag log och skrattade, i vatten! När hände det sist liksom.

Tror jag svalde halva bassängen, mer än en gång. Det var vatten överallt, i öronen, i näsan och i munnen. Hur kan det se så lätt ut när andra gör det? Men några gånger på slutet fick jag till något slags flyt och kroppen snurrade inte mer än ett halvt varv. Den ska ju inte snurra alls såklart, men det gjorde min.

Tänker så här, övning ger färdighet och jag ska lyckas. Om jag så ska svälja hela bassängen innan det här är klart. Skam den som ger sig! Dags för pannbenet att få jobba lite i vattnet också.

Grymt kul simlektion! Längtar redan tills nästa vecka. Trodde jag aldrig att jag skulle säga, men jag är den första att erkänna att jag kan nog kanske tycka att simning är roligt innan det här är klart :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar